شاخص کلیدی عملکرد چیست؟
شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک متغیر قابل اندازهگیری است که به ما نشان میدهد، یک سازمان چقدر در رسیدن به اهداف خود پیشرفت کرده است. این شاخصها برای ارزیابی عملکرد سازمانها، تیمها، فردی و یا یک پروژه مشخص استفاده میشوند. شاخصهای کلیدی عملکرد باید قابل اندازهگیری، قابل تحلیل و قابل اعتماد باشند.
شاخصهای کلیدی عملکرد میتوانند در هر صنعت و سازمانی استفاده شوند. برای تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد، ابتدا باید اهداف کلیدی سازمان مشخص شوند و سپس شاخصهایی که بهترین نشان دهنده پیشرفت در رسیدن به این اهداف هستند، تعیین میشوند.
شاخصهای کلیدی عملکرد میتوانند به صورت عددی، درصدی، مقایسه با دورههای قبلی و یا مقایسه با رقبا ارائه شوند. برای افزای شتاب به پیشرفت در رسیدن به اهداف، شاخصهای کلیدی عملکرد باید SMART باشند، به این معنی که باید قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، قابل تحلیل، مرتبط و زمانبندی شده باشند.
برای افزایش تأثیرگذاری و کارآمدی شاخصهای کلیدی عملکرد، باید از داشبوردهای KPI استفاده کرد که اطلاعات مربوط به شاخصهای کلیدی عملکرد را به صورت گرافیکی و قابل فهم نمایش میدهند. همچنین، برای تدوین و توسعه شاخصهای کلیدی عملکرد، باید ابتدا هدف واضحی برای شاخص کلیدی عملکرد تعریف شود و سپس با افرادی که نقشی در تحقق آن هدف دارند، مشورت شود.
در کسب و کارها، شاخصهای کلیدی عملکرد میتوانند برای ارزیابی عملکرد فروش، بازاریابی، مالی، منابع انسانی و مدیریت استفاده شوند. به طور کلی، شاخصهای کلیدی عملکرد به سازمانها کمک میکنند تا عم لکرد خود را ارزیابی کنند و بهبودهای لازم را اعمال کنند تا به اهداف خود برسند.