سهم بازار چیست؟
سهم بازار یکی از بزرگترین شاخصهای موفقیت کسبوکارها است که برای اندازهگیری اثربخشی تلاشهای فروش، بازاریابی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. سهم بازار درصد فروش یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص در بازار است. برای محاسبه سهم بازار، فروش یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص در بازار بر مجموع فروش کل محصولات در صنعت مورد نظر در همان بازه زمانی تقسیم میشود. به عنوان مثال، اگر فروش یک شرکت در سال ۱ میلیون دلار باشد و کل فروش این صنعت ۲۰۰ میلیون دلار باشد، سهم بازار این شرکت ٪.۵ درصد است.
داشتن سهم بالایی از بازار به معنای سودآور بودن کسب و کار است. سهم بازار میتواند مطمئنترین روش برای قضاوت در مورد اثربخشی برنامههای کسب درآمد باشد و میتواند نشان دهد که آیا کمپینهای بازاریابی، توسعه محصول ، گسترش، نوآوری، ابتکارات تجاری و موارد دیگر موفق بودهاند یا خیر. اهمیت سهم بازار یکی از عوامل بسیار مهم از دیدگاه سرمایهگذاران است. تغییرات سهم بازار یک شرکت در زمینه تولید محصولات، توانایی آن شرکت در رقابت در بازار را تعیین میکند. افزایش و کاهش سهم بازار میتواند تأثیر زیادی بر روی سودآوری و ارزش شرکت داشته باشد.
با توجه به اینکه سهم بازار نشاندهنده میزان فروش یک شرکت در بازار است، داشتن سهم بالایی از بازار به معنای داشتن تعداد بیشتری مشتری و فروش بیشتر است. بنابراین، افزایش سهم بازار میتواند به افزایش درآمد و سود شرکت کمک کند. برای افزایش سهم بازار، شرکتها میتوانند از روشهای مختلفی مانند تبلیغات، تخفیفها، کیفیت بالای محصولات و خدمات، تحقیق و توسعه و غیره استفاده کنند.